Miksi paino ei putoa? – 8 yleistä syytä

Oletko hionut ruokavaliosi ja treenisi optimaaliseksi, mutta vaaka ei hievahdakkaan ja paino ei putoa. Liian matalat kalorit, erilaiset sairaudet ja puutostilat, stressi sekä riittämätön uni voivat vaikuttaa painon putoamiseen.

Listasin alle 8 yleistä syytä, miksi paino ei putoa.

1. Piilokalorit


Osa ihmisistä ei halua käyttää ruokavaakaa eikä se ole pakollista painon pudotuksen kannalta, mutta jos tuntuu että paino ei putoa, kannattaa syventyä omaan ruokavalioon tarkemmin ja miettiä tuleeko päivittäisestä ruokailuista piilokaloreita. Piilokalorit ovat kaloreita, jotka tulevat ruoasta tai juomasta, joita emme välttämättä huomaa tai tiedosta. Näitä kaloreita voi olla esimerkiksi lisätty sokeri, öljy tai rasva, makeutetut juomat, alkoholi, tai pienet herkut ja naposteltavat, joita syömme ohimennen. Piilokaloreita voi kertyä helposti, jos emme kiinnitä huomiota ruokavalioomme tai syömme usein valmis- tai ravintolaruokia, joiden sisältöä emme tunne tarkasti.

2. Syöt liian vähän


Monesti kun aloitamme elämäntapamuutoksen tai haluamme pudottaa painoa, saatamme karsia kerralla kaiken ylimääräisen pois. Etenkin naiset syövät helposti liian vähän ja alkavat rajoittamaan esimerkiksi hiilihydraattien saantia. Kuitenkin ravinnon liiallinen rajoitus voi vaikuttaa siihen, että paino ei putoa samaan tahtiin mitä ennen tai painonpudotus voi pysähtyä jopa kokonaan. Keho yrittää sopeutua vähäiseen energiansaantiin varastoimalla energiaa tulevaisuutta varten. Kun aineenvaihdunta hidastuu, myös kaloreiden polttaminen vähenee, mikä vaikeuttaa painonpudotusta entisestään. Kaloreiden liiallinen rajoittaminen kostautuu lähes poikkeuksetta. Tämä johtuu siitä, että elimistö tarvitsee kaloreita myös polttaakseen kaloreita, ikään kuin muistuttaen takan sytyttämistä: jotta takka syttyisi, siihen on heitettävä sytyke. Jos kaloreita rajoitetaan liikaa, elimistö menee nälkätilaan ja alkaa hajottaa vähärasvaista lihaskudosta saadakseen energiaa peruselintoimintojen ylläpitämiseen. Lopulta tämä hidastaa aineenvaihduntaa ja tekee painonpudotuksesta entistä hankalampaa.

3. Stressi


Jokaisen elämäntilanne muuttuu aika ajoin eikä stressaavia hetkiä pysty sulkemaan kokonaan pois. Stressi voi olla syy miksi paino ei putoa, vaikkei tämä tulisikaan ensimmäisenä mieleen. Stressi lisää kehon stressihormonien tuotantoa, jotka häiritsevät ruokahalun säätelyä, tämä voi johtaa rasvan kertymiseen erityisesti vyötärön alueelle. Voimakas stressi saattaa vähentää ruokahalua, kun taas lievempi stressi voi puolestaan lisätä sitä. Liikunta voi auttaa lievittämään stressiä, mutta toisinaan stressi voi myös lamauttaa ja vähentää liikkumaan lähtemisen halua, mikä voi hidastaa aineenvaihduntaa entisestään.

4. Et treenaa tarpeeksi kovaa


Suurin muutos painonpudotukseen tehdään keittiössä, mutta treenaamalla tarpeeksi kovaa pystymme optimoimaan tuloksia. Jos harrastat liikuntaa säännöllisesti, mutta paino ei putoa, voi syynä olla se, ettei treeni ole tarpeeksi intensiivistä. Treenaamalla tarpeeksi kovaa, kehosi polttaa enemmän kaloreita sekä itse treenin aikana että sen jälkeen. Intensiivisen treenin jälkeen keho voi kokea jälkivaikutuksen, joka tunnetaan nimellä EPOC (excess post-exercise oxygen consumption). Tämä tarkoittaa sitä, että keho jatkaa kalorien polttamista treenin jälkeenkin korjaamalla ja palauttaessaan itseään. Mitä intensiivisempi treeni on, sitä voimakkaampi EPOC-vaikutus voi olla.

Jos et treenaa tarpeeksi kovaa, saattaa olla vaikeampaa saavuttaa tarvittavaa energiavajetta ja maksimoida painonpudotuksen tuloksia. On tärkeää löytää tasapaino, joka sopii omaan kuntoosi ja terveydentilaasi, mutta varmistaaksesi parhaat mahdolliset tulokset, saattaa olla hyödyllistä lisätä treenin intensiteettiä.

5. Levon tärkeys


Usein kun kohtaamme hektisyyttä arjessamme ja meillä on paljon tehtävää, niin nipistämme ensin unesta ja levosta. Jos tuntuu, että paino ei putoa, kannattaa muistaa, että riittävä lepo on välttämätöntä terveellisen aineenvaihdunnan ylläpitämiseksi. Levänneen elimistön kyky prosessoida ravintoa tehostuu, mikä edistää rasvanpolttoa ja terveellisen painon ylläpitoa. Uni vaikuttaa hormonitasapainoon, säädellen kylläisyyden ja nälän tunteita. Riittämätön uni voi sekoittaa näiden hormonien tasapainon, lisäten ruokahalua ja painonnousua. Hyvä uni tuottaa energiaa päivittäiseen aktiivisuuteen, tukien painonhallintaa ja stressitasojen hallintaa. Lisäksi uni on olennainen lihasten palautumisessa ja kasvussa, mikä tukee aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa.

6. Sairaudet ja puutostilat


Erilaiset sairaudet ja puutostilat sekä hormonaaliset muutokset saattavat vaikuttaa siihen, miksi paino ei putoa. Näitä voivat olla esimerkiksi kilpirauhasen sairaudet, diabetes ja erilaiset suolistosairaudet. Myös vitamiinien tai muiden ravintoaineiden puutokset voivat vaikuttaa painonpudotukseen hidastamalla aineenvaihduntaa tai vaikuttamalla kehon kykyyn hyödyntää ravintoa tehokkaasti. Lisäksi on mahdollista, että sairaus itsessään tai sen hoito voi aiheuttaa muutoksia ruokahalussa, energiankulutuksessa tai aineenvaihdunnassa, mikä voi vaikuttaa painoon.

7. Rehellisyys


Meillä jokaisella on omat tavoitteemme ja lähtötilanteemme. Jos tuntuu, että paino ei putoa kannattaa ottaa rehellinen katsaus omaan tilanteeseen. Onko omassa ruokavaliossa, liikunnassa ja elämäntyylissä mahdollisia esteistä tai haasteista, jotka voivat vaikuttaa painonhallintaan. Rehellisyys on tärkeä osa onnistuneessa elämäntapamuutoksessa, koska se auttaa meitä tekemään tietoisia päätöksiä ja pysymään motivoituneena pitkälläkin aikavälillä.

8. Muutos vie aikaa


Elämäntapamuutosta tehdessä tai painoa pudottaessa olemme usein malttamattomia ja saattaa tuntua, että paino ei putoa haluttua tahtia. On kuitenkin tärkeää muistaa, että muutos vie aina aikaa. Painonpudotus ei ole ikinä lineaarista, vaan välillä paino nousee, jonka jälkeen se taas laskee. Tämä johtuu monista tekijöistä, kuten kehon nestetasapainon vaihteluista, hormonaalisista muutoksista ja lihasten kasvusta. Siksi onkin tärkeää keskittyä kokonaiskuvaan eikä takertua liikaa yksittäisiin punnitustuloksiin.

Haluatko muuttaa elämäntapasi ja pudottaa painoa ilman kitudieettejä ja jatkuvaa jojoilua?
Wellness 365 on kestävä ratkaisu elämäntapamuutoksen. Sen avulla pudotat painoa helpolla, herkullisella ja hauskalla tavalla!